BAGAIMANAKAH RUPA AGAMA?

Kali Ini Aku Ingin Kongsikan Satu Cerita Yang Harap-Harap Bermanafaat Kepada Kita semua. Artikel Ini Telah Dihantar kepada Aku Oleh Rakan Aku Melalui Email.

Bagaimana RUPA ag am a isl am ?
(oh rupa-rupanya disini kau menyorok petikan script sebuah filem. Sumber hamka))

Ada org hantar email dan mintak gambar aku, nak tengok rupa sebenar aku katanya, maafkan aku, aku tidaklah sehensome Clark kent atau sekacak David Beckh am ..dan aku juga tak pandai bermain bola.

Korang bolehlah bayangkan rupa aku sebagai seorang lelaki gemok separuh umur dengan r ambut botak depan dan hidung kemik serta mempunya sejemput janggut.

Bunyi nafas keluar dari lubang hidung yg kembang!!!
Arghhh, dah melalut pulak..aku nak cerita pasal rupa ug am a sebenarnya, bukan rupa aku!!!
err…

Tentu korang pernah mendengar kenyataan dari kawan2 korang seperti:

“Eh, tadi aku jumpa org rupa dia sebijik mac am engkau..”

“Su am i saya dulu, s am a rupa mac am awak..”

“Awak ada iras2, rupa nenek saya ler..”

“Rupa awak mac am pelakon terkenal ‘yassin senario’ ler..”

“Betul ni, rupa jiran aku s am a ‘sejibik’ (sebijik) mac am engkou..”
he he he..

Aku kata: kalau mac am tu, bertuahlah mamat tu, sebab hensem mac am aku! ha ha!(puji diri sendiri nih)

Bebaru ni kakak aku ada lahirkan sorang anak laki2..
di tanyanya aku bahagian manakah yg sama atau menghampiri mac am ibu bapa dia..

Aku kata: emmmmm, mata ada iras2 mac am mak dia, hidung ada iras2 ikut ayah dia, mulut h ampir sama mac am nenek dia tapi yg satu ni sam a sejibik mac am bapak dia punya!!!

Kakak aku tanya: bahagaian mana yg s am a sebijik mac am bapak dia..?
aku kata: ni.. ha ha ha.!.
s am bil tangan aku menunjuk arah kemaluan baby tu.
Oleh kerana kakak aku memah am i aku, maka tak kedengaranlah timbul rungutan seperti:
“ehs..apa ni? teruknya..”
“awak ni tak senonoh lah!!!”
“Kotorlah awak nie…”
“jijiknya pemikiran engkau, lucah betul”
he he he…lantak korang ler..oh..aku melalut lagi!!!

Hari ni aku nak cerita pasal RUPA ugama korang dah lama memeluk ug am a isl am , tapi tahukah korang akan bagaimanakah bentuk rupa ugama islam itu?

TIGA BENTUK RUPA UGAMA.
Adapun rupa ug am a itu ada tiga, dan semuanya dal am bentuk am alan..Yg mana, jika ketiga-tiga am alan itu ada dal am satu kampung, maka akan tern ampaklah akan rupa bentuk ug am a isl am .
Rupa ug am a penting kerana bisa menarik perhatian bukan islam ke arah isl am secara Jujur dan harmoni kerana begitu indahnya isl am itu apabila ternampak akan rupa sebenar ugama isl am .

Sebelum ini pernah ada orang tanya aku, adakah Malaysia ini negara isl am ?

aku kata:
Bila kita pergi pasar mal am , takde pulak kita jumpa label pasar malam , tapi kalau korang tanya budak2pun tahu itu pasal mal am .
kenapa?

kerana kat situ ada am alan pasar malam ;

Apa amalan pasal malam ?

Ada org jual, ada org beli dan pada waktu magrib tapi malam esoknya org dah tak panggil pasar mal am lagi dah, walaupun tempat yg sama..sebab dah tak ada amalan pasar malam …!!!

Jadi… kat Malaysia tempah tumpah darah aku dan mak aku ni, Sesetengah tempat memang mac am negara islam sesetengah tempat memang mac am semac am mac am setan!!! .oh..tepuk dada tanya iman.

Oleh yg demikan adalah penting kita org2 isl am mewujudkan amalan islam yg boleh di katakan sebagai rupa islam !!!
Ok, amalan itu ada tiga, kita pergi pada yg pertam a.

Pert ama
SEMUA ORANG LELAKI AKHIL BALIGH SOLAT BERJEMAAH KAT MASJID DAN SEMUA ORG PEREMPUAN AKHIL BALIGH SOLAT AWAL WAKTU.(kat rumah)

La ni, apa jadi? Malaysia Negara isl am kah jika baaanyaaak masjid kosong tidak berpenghuni.

“RUMAH-RUMAH SYAITAN PENUH RIANG,

RUMAH-RUMAH TUHAN KOSONG DAN LENGANG…”
(Lagu :peristiwa akhir z am an)

Sekarang ni, tren org muda pakat-pakat ajak pergi ‘fullhouse’ kan panggung wayang,maklumlah ada cerita “Superman return”(bayar tu!) tapi masjid jadi ‘blankmosque: free apa!!!

Hati bagi k am pung/bandar/ negara adalah masjid, kalau org kapir tengok masjid kosong tak rasa apa2, kita org Isl am janganlah mac am tu kawan,

Satu cerita daripada encik setan(lebih kurang maksud):
“Ada seorang h am ba Allah yg tua dan buta serta duduk jauh dari masjid, mintak izin solat kat rumah , tapi nabi tak bagi izin, lepas tu dia pergi jugaklah dal am keadaan bersusah payah hingga dia terjatuh dal am parit, habis kotor baju dia, dia balik tukar dan peristiwa ni berlaku s am pai 3 kali, kali yang ketiga aku tolong dia dari jatuh dan bawak dia ke masjid, tanya h am ba Allah ni (lebih-kurang)
“terima kasih kerana tolong pakcik, anak ni siapa nama?”

Dah tentu aku jawab :
“aku ni syaitan, tadi bila kau jatuh kali pert am a habis dosa kau gugur, kali kedua kau jatuh habis dosa keluarga engkau Allah am pun, dan aku takut kalau2 kali ke-3 kau jatuh seluruh penduduk Madinah ni Allah am punkan dosa, jadi sia2 lah usha aku selama ni, tu yang aku tolong kau tu”

Oh…

Aku pernah dengar satu cer am ah, ustaz tu bagitahu, LEBIH KURANG:
-Apabila 25% org isl am mula solat berjemaah 5 waktu maka ahli2 maksiat akan membuat maksiat secara sembunyi2..
(oh..patutlah sekarang ni maksiat org berani buat terang-terangan)

-Apabila 50% org isl am mula solat berjemaah 5 waktu maka wanita akan tutup aurat automatik.
( cuba rujuk hari jumaat akibat satu waktu yg org isl am solat berjemaah h am pir 75%,apa jadi?,
perempuan2 yg pakai skirt pun dah pandai pakai labuh-labuh, di tanya, kenapa? Diorang jawab, hari ni kan hari jumaat, yang lelaki mula berketayap dan bersongkok ke tempat kerja atau kuliah, malahan ada am oi yg pakai baju kurung, dahsyat tu!!! tu baru kesan satu waktu, kalau hari2?..oh.. )

-Apabila 75% org islam mula solat berjemaah 5 waktu
maka Allah akan campakkan kegerunan org kapir kepada islam ..
(patutlah bush dan sekutunya yang lain tak takut langsung kat umat islam , apa nak heran dengan nuclear? bom takde kuasa, yg berkuasa hanya Allah!!)

-Apabila 100% org isl am mula solat berjemaah 5 waktu
maka orang isl am akan memerintah dunia.
(Rujuk Nabi dan sahabat Ra, bila mereka memerintah dunia?..rujuk masjid mereka bagaimana?)

huh..sekarang umat isl am bercadang nak memerintah dunia, tapi tak sedar masjid kosong!!! yang kerajaan larang, berjuang bermati-matian, yg kerajaan tak larang (solat berjemaah), takde pulak usaha di buat!!

Saidina Umar R.a bagitahu, hati bagi kampong adalah masjid¦jika nak tahu adakah penduduk kampong itu bershukur atau tidak, lihat masjid mereka, penuh atau tidak¦isk..isk¦

Maafkan aku kerna membebel macam mak nenek¦oh..

Kedua
ADA ORG ISLAM BANG UN DI SEPERTIGA MALAM UN TUK BERSOLAT
Dulu 2 pada zaman sahabat Nabi SAW menurut riwayat..jika melewati rumah2 mereka di akhir malam ..maka akan kedengaranlah bunyi org menangis seperti sekumpulan lebah bersahut-sahutan. .malam ini, jika korang pergi jalan kat kawasan perumahan org org isl am , apa yg korang dengar? senyap ajer…tiba tiba:

GOAL!!!!!!!
Terkejut berok eden di buatnyer!!! cis!!!, Nasib baik tak jadi mayat…
ingat pesan Kak Pah:

“carilah ketenangan dal am diri sendiri..Munajat di sepertiga malam “¦
isk..isk..

Ketiga
ADA SUASANA UGAMA IAITU:
-LELAKI JUMPA LELAKI CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

-WANITA JUMPA WANITA CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

-KANAK2 JUMPA KANAK2 CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

-Huh, hari ni cuba korang pergi kat budak2 dan tanya mereka siapa yg paling kuat? ada mereka cakap Allah yg kuat atau apa?
budak2 cakap: Naroto dari k am pung Kanoha lah..
aku kata: apa pulak, Hokage ke 5 lah yg paling kuat, tsunade!!!
(oh..ummat sedang menderita¦)
————

-Cis, lepas tu pulak cuba korang pergi kat wanita hari ini dan tanya mereka siapa yg paling kuat?

wanita hari ini cakap: Serbuk pencuci X paling kuat menanggalkan kesan kotoran!!!

aku kata: cis, apa pulak, Tongkat ali dan kacip fatimah ler…
(oh..ummat masih menderita¦)
———–
-Kemudian, cuba korang pergi kat member2 lelaki dan tanya mereka siapa yg paling kuat?

lelaki2 cakap: Brazill..pasukan samba, paling kuat!!!

aku kata: cis, apa pulak, jerman piala dunia sebab main kat jerman!!!
(oh..ummat masih, sedang dan terus menderita)¦(termasuk aku)
oh…

Hindun yg pernah bunuh bapak saudara Nabi (Hamzah RA) dan bersumpah tak nak masuk islam , tapi akhirnya masuk islam jugak, tanya suaminya kenapa?
beliau berkata: pada mal am pembukaan kota Mekkah, aku telah melihat Allah di sembah dengan selayak-layaknya¦

aku ulang:
MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA! !!

aku ulang lagi sekali:
ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA! !!
Oh..kerana itulah berpuluh2 tahun bangsa cina dan india yg duduk kat Malaysia yg rakyatnya bagus2 dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk masuk ugama islam kerana penduduk Malaysia belum menyembah Allah dengan selayaknya.. oh..

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !
KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !!
KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA… !!!

Kerana itu juga pada Zaman itu org bukan isl am telah datang berbondong-bondong pada ugama islam kerana para sahabat RA, mereke REDHA dengan ALLAH, dan ALLAH redha dngan mereka!!!
mereka menyembah Allah dengan selayak-layaknya dan Allah telah redha dengan mereka selayak-layaknya dengan menjadikan mereka pemimpin di seluruh dunia dan akhirat.

Pembaca2 yg aku muliakan, apabila ada 3 am alan ini pada mana2 kampung..maka Allah akan tangguhkan bala dan percepatkan rahmat untuk kampung itu,

Dan..jika tiada ketiga2 am alan ini pada mana2 k am pung/daerah/ negeri/negara, maka Allah akan datangkan bala bencana, yg mana jika ada org2 alim kat kampung itu, merekalah yg terlebih dulu di azab!!! oh!!!(hadith riwayat Aishah r.ha)

YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI ORANG YANG TERMASUK DALAM GOLONGAN MENYEMBAH MU DENGAN SELAYAK-LAYAKNY¦
AMIN..YA ROBBULALAMIN.
ps: Rupa-rupanya, rupa mayat dan rupa orang hidup, tak de lah jauh sangat rupa-rupanya, rupa mayat dengan rupa org yg hidup..rupa- rupanya.. oh..begitu rupa-rupanya

GåmâTherâpy®

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: