AWAL MUHARRAM @ HAPPY NEW YEAR??


‘Happy New Year’ ucapan yang paling top apabila tiba hujung Disember setiap tahun. Tapi pada aku ianya langsung tidak ada makna. Kenapa? Mari kita fikir sejenak. Siapakah aku dan kita semua? Aku muslim, dan di Malaysia ramai Muslim macam aku.

Sedarkah kita bahawa kita sudah terpesong dan terlalu mementing kalendar yang dicipta oleh orang bukan Islam (Yahudi)? Sebenarnya Kalendar Hijriah adalah lebih tepat kerana ianya benar-benar mengikut pusingan bumi. Untuk mengetahui haribulan Hijriah cukup mudah. Hanya rujuk kepada Bulan dilangit. Bulan akan kelihatan besar pada setiap malam 15 hb bulan hijriah dan mengecil pada 30 hb. Itu sebab nak posa atau raya kena tengok anak bulan. Dipanggil anak bulam kerana bulan tu kecil. Jika nampak kelibat bulan ketika itu, bermakna, 1 hb bulan hijriah telah bermula.(Itu ikut pemahaman aku la..)

Tapi, bulan untuk tahun masihi? Boleh kah kita rujuk dengan melihat bulan? Oleh yang demikian, aku ingin mengingatkan aku sendiri serta rakan-rakan seislam, bahawa lebih baik kita raikan Awal Muharram daripada tergedik-gedik sambut TAHUN BARU 2009. Jangan terlalu mementingkan Masihi sedangkan Hijriah dilupakan terus. Aku yakin, jika ditanya, hari ni bulan islam berapa hb ye? ramai yang akan terkapai-kapai cari kalendar. Betul tak? Termasuk aku sendiri. Aku pun sebab dengar ceramah dalam tv, radio dan masjid/surau. Alhamdulillah tersentak sekejap aku, baru teringat aku pun kadang-kadang lupa tahun hijriah. Tapi kalau Ramadhan 1-30 hb memang cekap kira.

Aku ada buat research sikit untuk aku tahu lebih lanjut tentang Awal Muharram yang bakal disambut 3 hari sebelum Tahun 2009. Bukan apa, asyik ikut tahun masihi ‘Mission Fail’ memanjang sebab Awal muharram yang lepas aku lupa berdoa awal tahun. Insya Allah tahun ini aku akan sedaya upaya ke masjid atau ke surau tanpa gagal untuk berdoa akhir tahun dan awal tahun. Ikuti maklumat tentang AWAL MUHARRAM.

Fadilat Muharam (MAAL HIJRAH)

Hari pertama dalam takwim Islam dikira daripada detik penghijrahan umat Islam dari Mekah ke Madinah. Daripada peristiwa itu bermulanya syiar Islam ke segala pelosok dunia dan meletakkan kejayaan Islam sehingga 3/4 dunia. Maka, Muharam merupakan bulan pertama dalam Islam dikira mulai tahu pertama hijrah. Kini umat Islam memasuki tahun hijrah ke 1430.

Adapun, Rasulullah S.A.W memerintahkan umat Islam berhijrah dari Mekah ke Madinah kerana penyeksaan berat yang dilakukan oleh golongan musyrikin Quraisy kepada golongan Mukmin. Orang-orang Islam merupakan golongan minoriti ketika itu. Penghijrahan pertama terdiri daripada 14 orang dan 100 orang pada peringkat kedua, 17 daripadanya wanita, orang tua dan kanak-kanak.

Antara Fadilat bulan Muharam ialah:

Abu Hurairah berkata, Rasulullah telah bersabda,
“Seutama-utama puasa sesudah puasa Ramadhan ialah puasa Muharam dan seutama-sutama solat sesudah solat fardhu ialah solat malam”. (Sahih Muslim)

Daripada Aishah katanya,
“Rasulullah ditanya orang mengenai Hijrah. Maka bersabda Rasulullah: Tidak ada lagi Hijrah sesudah penaklukan Makkah. Yang ada ialah jihad dan niat yang sahih. Apabila kamu diperintahkan berjihad maka patuhilah”. (Sahih Muslim)

Hadis riwayat Ibni Abbas bermaksud,
“Siapa yang berpuasa pada hari akhir Zulhijah dan awal Muharam, nescaya Allah ampunkan segala dosanya walau selama 50 tahun melakukannya”.

Jelas Ibni Abbas lagi,
“Siapa yang membaca doa ini pada 1 Muharam, Allah mewakilkan dua malikat memeliharanya pada tahun itu”.

Doa itu bermaksud, ” Wahai Tuhanku, Engkaulah selamanya didahului pada tahun baru ini hamba bermohon kepada engkau semoga terpelihara daripada syaitan dan pemerintah syaitan dan hamba memohon pertolongan Engkau, peliharakan hamba daripada nafsu amarah dan jahat, dan yang membimbangkan hamba akan perkara yang menghampirkan hamba dengan Engkau wahai yang Mulia”.

Siapa yang berpuasa pada Jumaat pertama Muharam, nescaya diampunkan Allah dosa-dosa yang lalu.

Siapa yang berpuasa tiga hari berturut-turut pada hari Khamis, Jumaat dan sabtu pada bulan Muharam, nescaya Allah memberi pahala seperti beribadat 900 tahun.

Bacalah doa berikut sebanyak tiga kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada hari terakhir bulan Zulhijah:

“Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda serta sahabatnya. Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku melakukan larangan-Mu tetapi aku belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau menangguhkan azab-Mu yang ditetapkan kepadaku. Engkau memerintahkan supaya aku bertaubat. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan daripada Engkau, ampunilah aku. Dan apa yang aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redai dan Engkau janjikan pahala, maka aku memohonnya daripada Engkau, ya Allah yan Karim yan Zal Jalali Wal Ikram. Terimalah permohonanku ini dan janganlah Engkau hampakan harapanku terhadap-Mu ya Karim. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda juga sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam”.

Selepas doa di atas dibaca, berkatalah syaitan, “Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku mengoda anak Adam pada setahun ini dan Allah binasakan aku satu saat jua. Dengan sebab membaca doa itu, Allah mengampunkannya setahun”.

Bacalah doa awal tahun ini sebanyak tiga kali selepas waktu Maghrib pada malam 1 Muharam:

“Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga baginda dan sahabatnya. Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihan-Mu yang maha Agung dan kemurahan-Mu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun baru ini aku memohon daripada Engkau perlindungan daripada syaitan yang direjam, pengikutnya, tenteranya dan penolongnya dan aku memohon perlindungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan aku dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diri kepada Engkau. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga baginda dan sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam”.
Selepas dibaca doa itu, syaitan berkata, “Telah amanahlah anak Adam ini daripada godaanku pada tahun ini kerana Allah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah syaitan”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: